صابون گیاهی پاپایا

صابون پاپایا گیاهی اصل

ضد لک

روشن کننده

و ضد جوش و آکنه

توضیحات بیشتر

 

معرفی بکیان – از توابع شهر کامفیروز مرودشت

http://www.smskade.ir/wp-content/uploads/2015/09/bakyan-sh94.jpg

(معرفی بکیان – از توابع شهر کامفیروز مرودشت)

شرح: بکیان، روستایی از توابع بخش کامفیروز شهرستان مرودشت در استان فارس ایران است. این روستا در دهستان کامفیروز شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۵۲۶ نفر (۳۳۱خانوار) بوده‌ است. این روستا در مجاورت روستای پالنگری نو واقع است، علت نام گذاری اين روستا در بوته ای از ابهام است، هيچ كس نمی‏داند كه اين روستا از چه زمانی و به چه سبب به اين اسم ‏خوانده شده است، قدر مسلم اين است كه كلمه «بكيان» به رغم قرابت لفظی، ارتباطی با فاميل كيانی ندارد، زيرا چنان كه ثابت است، خانواده كيانی درحول وحوش سال (بين  ۱۰۰ تا ۱۱۰ سال قبل ازاين، به بكيان آمده اند، درآن موقع همين اسم روی اين روستا برقرار بوده است. مطابق شواهد موجود، اين روستا ازحدود ۴۰۰ سال به اين طرف، به همين اسم خوانده ‏شده‏ است، به نقل از برخی منابع محلی «بكيان» دراصل از «بوك ميان» گرفته شده و مراد از آن تپه است كه در وسط اين صحرا واقع شده و اكنون موسوم به «تل مزاری» است.

روستای بكيان در طول قدمت خود چندين بارجا به جا شده است، چنان كه می‏توان گفت شهرك جديد موسوم به «شهرك پشت جوبی» كه ازسال ۱۳۵۸ مسكونی شده است، ششمين آبادی است كه به نام «بكيان» برپا می‏شود، با احداث اين شهرك، روستای «بكيان» عملا به دو بخش تقسيم شد،

زبان و لهجه محلی:
با توجه به اینکه بکیان در حد فاصل میان اقوام لرزبان و فارسی زبان قرار دارد، در واقع خود آخرین نقطه حوزه وسیع گویش لری است که از ایلام آغاز شده و تا لرستان، بویر احمد و بختیاری فارس کشیده می شود. به همین سبب اهالی بکیان کامفیروز در عین حال که پیرو گویش بویر احمدی می باشند از مجاورت با تاجیکان فارسی گو تاثیر پذیرفته و از غلظت لهجه لری دور شده اند. امروزه زبان محاوره ای بکیان در حقیقت آمیزه ای از فارسی قدیم و پهلوی کهن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.