صابون گیاهی پاپایا

صابون پاپایا گیاهی اصل

ضد لک

روشن کننده

و ضد جوش و آکنه

توضیحات بیشتر

 

گشت و گذار در دشت ارژن فارس

http://www.smskade.ir/wp-content/uploads/2015/09/arjan-1.jpg

(گشت و گذار در دشت ارژن فارس)

شرح: دشت ارژن یا دشت ارجن یا دشت ارزن در سرزمین فارس مابین کازرون و شیراز قرار دارد، به طوریکه فاصله آن با هر دو شهرستان ۶۰ کیلومتر می‌باشد. دشت ارژن تا سال ۱۳۸۵ از توابع کازرون بود و بعد از آن به شیراز داده شد و هم اکنون پلیس راه شیراز به کازرون از شیراز به دشت ارژن انتقال یافته است. این دشت در کنار ارتفاعات جنوبی زاگرس قرار دارد. این قسمت از زاگرس به نام زاگرس فارس معروف است.

توپوگرافی:
دشت ارژن از شمال، با شهرستان های سپیدان نورآباد ممسنی، از جنوب با شهرستان فراشبند و فیروز آباد، از شرق با شیراز و از مغرب، با شهرستان های کازرون و جره و بالا ده، همسایه است. بخش ارژن ۱۹۲۳ کیلومتر مربع وسعت دارد. مهمترین کوه های این بخش عبارتند از: دلو، بیل، فردک، سلامتی، گرم، بوری، کراچ، سبزپوشان، سرخ، پهن، بویم. مهمترین رودخانه در این بخش قره آقاج” است (واژه ترکی به معنای چوب سیاه)که از ارتفاعات چهل چشمه کرونی یکی از خوش آب هواترین روستاهای بخش ارژن سرچشمه گرفته و سر انجام به خلیج فارس می ریزد. از رودهای دیگر این بخش “ماصرم”و “کوه نار” است. در این بخش چشمه های آب شیرین بسیار و تفرجگاه های بسیاری وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از: چشمه خارنجان(خارنگان)، شاه ابوالخیر، سر بهاره، چشمه سرخون و چشمه خونه حاجی در دهستان کوهمره سرخی، هفت برم. چهل چشمه کرونی، دشت ارژن، آبشار چراب، دهستان دشت ارژن و چشمه فاطی در دشت قره چمن.

آب و هوا: بخش ارژن، از دو منطقه گرمسیر و سرد سیر تشکیل شده است. در قسمت های شمالی و شمال غربی جبال کوهمره قرار دارد و در ارتفاعات، به ویژهدر دهستان های قره چمن و دشت ارژن، هوا سرد و در اعماق جنوب غربی دهستان کوهمره سرخی، هوا گرم است. مسافری که از شیراز به دیدار منطقه می آید، پس از گذر از گردنه کره بس، ناگاه خود را در منطقه گرمسیری با باغ های مرکبات و درختان ویژه نواحی جنوب فارس می یابد.

دهستان ها:
بخش ارژن با مساحت ۱۹۲۳ کیلومتر مربع به مرکزیت خان زنیان در ۳۵ کیلومتری جاده شیراز – کازرون متشکل از ۳ دهستان به نام های زیر است:
۱- کوهمره سرخی با مرکزیت روستای ریچی (و چنارفاریاب)  با مساحت ۷۳۳ کیلومتر مربع
۲- دهستان قره چمن  به مرکزیت خانه زنیان با مساحت ۷۳۰ کیلومتر مربع
۳- دهستان دشت ارژن با مرکزیت چهل چشمه کرونی با مساحت ۴۶۰ کیلومتر مربع می باشد.

پوشش گیاهی و زندگی جانوری:
بیشترین بخش این منطقه، کوهستانی است و آن دنباله ارتفاعات کهکیلویه می باشد که به کوه های ممسنی و کوهمره سرخی متصل می شود و امتداد آن به سفید دار در فیروزآباد می رسد. کوه های مناطق زیادی از نواحی کوهستانی منطقه را جنگل پوشیده است. این پوشش گیاهی، تنک است و در فواصل آن، درختچه های خاردار فراوانی مشاهده می شود. انواع درخت جنگلی این منطقه، عبارتند از: بلوط، بنه، بادام کوهی(بخورک)، زالزالک (کیالک)، انجیر و زرشک. بخشی از جنگل های مرغوب محدوده روستای دشت ارژن در دهستان دشت ارژن، به دلیل برخورداری از اوضاع آب و هوایی و پوشش گیاهی مناسب در فصل های مختلف سال، همواره مورد نظر مسئولان کشور بوده است و اخیرا نیز زیستگاه بعضی از حیوانات کمیاب، مانند گوزن زرد، مبدل گردیده است.

گیاهان کوهستانی منطقه، عبارتند از: کنگر، کاسنی، بن سرخ، قارچ، موسیر، ریواس، جاشیر. گل های کوهی منطقه، عبارتند از محمدی، خرزهره، ختمی، بنفشه، اشک(خشخاش)، شیر شیروک، چشم درد (کره زرد) و انواع دیگر. آنچنان که در کتب تاریخی آمده آخرین نقطه که در آنجا شیر دیده شده دشت ارژن بوده است. حیوانات موجود در منطقه، عبارتند از: پلنگ، خرس، گرگ، کفتار، شغال، روباه، جوجه تیغی و گراز.

http://www.smskade.ir/wp-content/uploads/2015/09/arjan-2.jpg

عکس های دشت ارژن شیراز

http://www.smskade.ir/wp-content/uploads/2015/09/arjan-3.jpg

تصاویر دشت ارژن فارس

http://www.smskade.ir/wp-content/uploads/2015/09/arjan-4.jpg

عکس های دشت ارژن

http://www.smskade.ir/wp-content/uploads/2015/09/dash-arjan-sh94.jpg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.