صابون گیاهی پاپایا

صابون پاپایا گیاهی اصل

ضد لک

روشن کننده

و ضد جوش و آکنه

توضیحات بیشتر

 

بیوگرافی، زندگینامه و آثار بابا افضل کاشانی

http://www.smskade.ir/wp-content/uploads/2016/03/babaafzal-kashany-e94.jpg

بیوگرافی، زندگینامه و آثار بابا افضل کاشانی

شرح: افضل الدین محمد بن حسین بن محمد مَرَقی کاشانی معروف به بابا افضلدر نیمه اول قر ۶۱۰ ه.ق دیده به جهان گشود، وی فیلسوف و حکیم بزرگ ایرانی می باشد که تعداد بیشماری شعر رباعی به وی نسبت داده شده است. از جزئیات زندگی بابا افضل تقریباً هیچ چیز روشنی در دست نمی باشد، بر اساس قراین موجود در اوایل قرن هفت همزمان با حمله ی سراسری چنگیز به ایران زمین، بابا افضل در سنین کهنسالی می زیسته است. خواجه نصیرالدین توسی گفته است که شخصی به نام کمال الدین محمد حاسب که از شاگردان بابا افضل کاشانی بوده است در روزگار نوباوگی خواجه نصیر به دیار آنها (شهر توس) مراجعت کرده است، و خواجه نصیر برای یادگیری ریاضی پیش وی می رفته است.
نسوخ خطی از آثار فلسفی بابا افضل در کتابخانه های ایران و جهان به بیشمار می باشد. نوشته های فلسفی بابا افضل کوتاه است و بیشترین آنها به زبان فارسی و تعدادی هم به زبان عربی هستند و بعضی از آثار عربی خود را به خواهش دوستان و مریدان به فارسی برگردانده است. نوشته های فارسی بابا افضل به زبانی روان و سلیس نگاشته شده است. وی در نوشته های فلسفی خود اصطلاحات نوین فلسفی ابداع و به کار برده است. هم چنین تعدادی از نامه های بابا افضل در زمینه ی فلسفه به جای مانده است. برخی از نوشته های فلسفی وی جداگانه و پراکنده به چاپ رسیده بود تا آنکه آقای مجتبی مینوی با همراهی آقای یحیی مهدوی، مصنفات بابا افضل را در دو جلد در سال‌های ۱۳۳۱ و ۱۳۳۷ با تصحیح علمی – پژوهشی در انتشارات دانشگاه تهران منتشر نمود. در جلد دوم این مجموعه، تعداد ۱۹۲رباعی، ۷ غزل و ۳ قصیده درج شده است که مستند است.
هر چند شهرت بابا افضل در حوزه ی فلسفه می باشد، لیکن در حوزه ی ادبیات رباعی های بابا افضل آوازه ی بلند بالایی دارند، در لابه لای جُنگ ها و سفینه ها تعداد زیادی رباعی به بابا افضل نسبت داده شده است که یقیناً اکثریت آنها از وی نمی باشد.

در عصر جدید، اولین بار، به دستور مخبرالدوله، اولین وزیر تلگرافخانه، رباعی های بابا افضل گردآوری شده و به خط خوش نستعلیق تحریر یافته است. این کتاب حدود ۴۰۰ رباعی در بر دارد و در شعبان ۱۳۱۹ قمری پایان یافته و نسخه ای از آن در کتابخانه ی مجلس به شماره ی ۳۹۶/ ۵۵۰۱ موجود می باشد. آقای سعید نفیسی، در سال ۱۳۱۱ شمسی، رباعی های بابا افضل را به چاپ رساند که حاوی ۴۸۳ رباعی است که به اذعان خود نفیسی تعداد زیادی از آن رباعی ها به شاعران دیگر هم منتسب هستند.
در سال ۱۳۵۱ چهار شخص به اسامی حسن عاطفی، مصطفی فیضی، عباس بهنیا و علی شریف ( گویا همه از فرهنگیان کاشان) کتابی را منتشر کردند، و اسم آن را گذاشتند دیوان بابا افضل (تا آن تاریخ بابا افضل دیوان نداشت)، در آن دیوان ۶۸۷ رباعی و چند غزل و قصیده گردآوری شده است که بسیاری از آنها از بابا افضل نیست. تنافر اندیشه ی زمینه ساز رباعی های گرد آمده در این مجموعه بسیار کثیر است و آشکارا نشان می دهد که این همه شعر های متنافر نمیتواند از یک شاعر یگانه و آن هم بابا افضل باشد. اندیشه های بابا افضل در نوشته های فلسفی وی کتبا وجود دارد و میتواند معیار سنجش رباعی های منتسب به وی باشد. کتابها و نوشته های فلسفی که از بابا افضل به جای مانده به شرح زیر می باشد:

– نوشته های پراکنده. ( تا ۳۶ نوشته ی کوتاه شمرده شده است)
– نامه‌ها و پاسخ پرسش ها. ( ۷ نامه شمرده شده است)
– ره انجام نامه.
-ساز و پیرای ی شاهان پرمایه.
– رسال ی تُفّاحه.
– عَرْض نامه.
– جاودان نامه.
– ینبوع الحیاة.
– رسال ی نفس ارسطو طالس.
– مختصری در حال نفس.
– رساله در علم و نطق (منهاج مبین).
– مبادی موجودات نفسانی.
– مدارج الکمال، که عنوان دیگر آن گشایش نامه است.
– ایمنی از بطلان نفس در پناه خرد.

علاوه بر آن ها کتابها و نوشته هایی به بابا افضل منتسب هستند که محققان انتساب آنها را درست نمی دانند.

گردآوری و بازنشر: اس ام اس کده، برگرفته از سایت گنحور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.